Miss Germania 2023 sau când teologia câștigă un concurs de frumusețe
Kira Geiss, în vârstă de 20 de ani, a fost aleasă Miss Germania 2023 sâmbătă, 4 martie. Protestantă evanghelică și studentă în teologie la o școală misionară, intenționând să devină pastor, ea este creștină practicantă și afirmă faptul că viața de credință și credința sunt reperele sale fundamentale. De aceea, proiectul pe care ea îl propune este centrat pe un angajament social, pe capacitatea de a-i responsabiliza pe ceilalți. Iată câteva elemente din acest proiect așa cum le vede Miss Germania 2023 : „Cred că este timpul să ne ocupăm nu numai de prezervarea planetei noastre, ci și să ne angajăm activ pentru a permite oamenilor să se vindece și să se dezvolte în interior” (https://www.ichretien.com/actualite/une-etudiante-en-theologie-kira-geiss-remporte-miss-allemagne-8154.html). Miss Germania dorește să atragă tinerii, prin intermediul comunicării prin media sociale, Instagram mai ales, în proiecte sociale pornind de la viziunea ei creștină despre viață, centrată pe credință în Isus Hristos. În orice caz, valorile centrale ale proiectului său sunt binele social, colectiv și orientat spre susținerea tinerilor prin acompaniament social, creativitate și muzică.
Pare improbabil astăzi ca un concurs de o asemenea anvergură să fie câștigat de o femeie creștină, studentă în teologie, care are ca obiectiv un proiect de societate în care credință este centrală Mai mult, în contextul în care această câștigătoare a reușit în fața unei candidate “corect politic”, o femeie transgender, faptul devine interesant mai ales pentru cei care îl pun pe seama providenței sau pe o revigorare a interesului pentru creștinism, într-o lume care pare să ia distanță de acest curent religios monoteist.
Aceste ipoteze sunt însă facile, bigote sau chiar ignorante. Ipoteza noastră este că acest rezultat este perfect compatibil cu modelul dominant prizat de societatea actuală – cel progresist – și nu este legat de un reviriment al interesului pentru religia creștină, pentru credință sau pentru biserică. Este vorba, mai degrabă, despre un fenomen revelator în ceea ce privește efectele pe care valul de secularizări succesive, purtate inițial de protestantismul Reformațiunii secolului al XVI-lea, le are asupra teologiei și viziunii implicării bisericii și a corpului pastoral în societate. Reformațiunea aduce un prim val de secularizare internă a creștinismului prin secularizarea rolului clericului, o dată cu apariția pastorației, care nu mai reprezintă o putere sacră ci una morală sau intelectuală. Este, practic, primul moment de reintegrare a bisericii, a teologiei și a religiei în societate: un pastor se căsătorește, face copii, își trăiește viață de zi cu zi. Acest proces care se va continua din punct de vedere istoric prin mișcările neoprotestante, care deschid o nouă etapă, cea a învestirii societății prin promovarea femeilor cărora li s-a permis mai întâi să predice și cărora li se deschide drumul să administreze sacramentele reduse la două în protestantism și neoprotestantism: botez și Sfânta Împărtășanie/Cină .
Evoluția rolului teologic al figurii pastorale/clericale în neoprotestantism este edificatoare pentru a înțelege de ce profilul câștigătoarei concursului Miss Germania, care nu provine dintr-o familie religioasă și care avea o reprezentare tradițională și tradiționalistă despre biserica și religie, se înscrie în trendul valorilor și ideologiilor dominante actuale. Corpul clerical/pastoral trece astăzi printr-o nouă etapă de secularizare, și mai acută, condusă chiar de congregațiile neoprotestante a căror teologie este socială și societală, postura pastorului masculin și feminin promovată evoluând de la figura de predicator-doctor- învățat, la cea de animator-moderator-asistent social-psihoterapeut și consilier de viață care ascultă (Willaime, 2002) .
Teologia actuală se transformă și îl transformă pe pastor în comunicator și mediator. Profilul Miss Germania, viitoare absolventă de teologie, se bazează exact pe această « nouă teologie », a comunicării mediatice și a medierii sociale, prefect compatibilă cu misiunea concursurilor de frumusețe, fondată pe proiecte de intervenție socială prin ascultare, comunicare mediatică și mediere. Miss Germania încarnează perfect dezideratele teologiei actuale, care trece printr-o nouă secularizare, în care teologul laic nu-i mai însoțește pe alți laici în căutarea sensului și în căutarea reperelor etice, ci are un rol de ascultare și acompaniament, în care femeile acced la rolul de pastor și intră în număr mare în corpul clerical, pastorația devenind o profesiune socială, centrată pe relație și animație, exact caracteristici compatibile cu misiunile unei Miss, fie că este creștină sau nu. Pentru a generaliza și concluziona, matrița teologiei prezente este rezultatul unei noi secularizări interne puternice a creștinismului actual, în care protestantismul și neoprotestantismul joacă un rol esențial pentru că se inserează perfect în modelul social și ideologic actual, cel al umanismului militant pentru planetă, pentru cauze sociale și minoritare, al unui iluminism hibridat, pe care s-au grefat curentele derivate din ideologiile de orientare socială, colectivă.
Referințe selective:
https://www.ichretien.com/actualite/une-etudiante-en-theologie-kira-geiss-remporte-miss-allemagne-8154.html, consultat în data de 10/03/2023.
Willaime, J.-P. (2002). « Les pasteures et les mutations contemporaines du rôle du clerc », Clio. Histoire‚ femmes et sociétés, 15 | 2002, 69-83.
Totul în lumea noastră este intr-o continua schimbare. Datorită dezvoltării științei și a noilor tehnologii înțelegerea oamenilor cu privire existență este intr-o continuă transformare. Iar Biserica Creștină trebuie sa se transforme o dată cu societatea, altfel își va pierde gustul de a sara.
Nu știu dacă putem vorbi despre secularizarea teologiei. Sa spunem ca biserica trece printr-o noua faza a dezvoltării sale.