Imnurile Domnului cântate pe un pământ străin
Semne ale naturii divine STUDIUL 2 » 5 – 11 OCTOMBRIE – Comentarii la Scoala de sabat
Întrebarea psalmistului „Cum să cântăm noi cântările Domnului pe un pământ străin?” (Psalmii 137:4) exprimă dilema spirituală cu care se confruntă credinciosul într-un mediu străin, unde a cânta laudele lui Dumnezeu pare incompatibil cu tristețea exilului. Desigur, la origine, întrebarea surprinde disperarea și lupta spirituală a israeliților în timpul exilului lor în Babilon. Dar dincolo de această referință originară, ea este o formulare poetică a dificultății universale a omului de a-și menține credința și practica religioasă în circumstanțe dificile. Ea pune în evidență tensiunea dintre credincioșia față de Dumnezeu și provocările vieții de zi cu zi într-un context străin, în condiții de exil. Pentru aceasta este esențială înțelegerea textului biblic în sensul cel mai larg al noțiunii de exil.
Astfel, tensiunea dintre credincioșia față de Dumnezeu și provocările vieții de zi cu zi trebuie considerată și observată într-un exil care poate lua forme atât fizice, cât și spirituale. Cea mai evidentă formă de exil este exilul geografic în care o persoană este îndepărtată fizic din locul său de origine din cauza unor circumstanțe precum războiul, persecuția politică, dezastrele naturale sau alți factori care o obligă să plece din țara sa. Dar tot o formă de exil este experiența de a fi departe de regiunea de origine sau de propria comunitate, fără a părăsi neapărat țara. Acest lucru poate rezulta din strămutarea forțată în interiorul unei țări, conflicte interne, discriminare sau alte presiuni sociale. Dezrădăcinarea sătenilor aduși la oraș pe vremea comunismului în România pentru a fi folosiți la industrializarea țării este un exemplu grăitor în sensul acesta. Acest exil intern a avut ca rezultat alienarea credinței și a practicilor religioase ale celor exilați. De asemenea, exilul desemnează situația celor care au fost forțați să-și părăsească țara din cauza convingerilor lor politice, alții din cauza condițiilor economice dificile. Dar tensiunea dintre credincioșia față de Dumnezeu și provocările vieții de zi cu zi apare și în exilul cultural, atunci când oamenii sunt înstrăinați de cultura din care provin, fie din cauza globalizării, a asimilării forțate, a pierderii tradițiilor sau a altor schimbări culturale. Ea apare și pe fondul sentimentului de înstrăinare și dezorientare al exilului intim sau spiritual cauzat de pierderea unei persoane dragi, ruperea unei relații semnificative, pierderea credinței sau a identității personale.
În contextul exilului tensiunea dintre credincioșia față de Dumnezeu și provocările zilnice este o luptă interioară pentru oamenii care caută să-și trăiască credința într-o lume plină de provocări și ispite. Ca și exilul această tensiune ia forme diferite în funcție de credințele și convingerile individuale. Comportamentele contrare învățăturilor religioase, presiunile sociale de a acționa în moduri contrare credinței, îndoielile și întrebările care provoacă credința cuiva generează adesea forme de rezistență în exil. Credincioșii caută atunci călăuzirea lui Dumnezeu prin rugăciune, meditație sau studiul Sfintelor Scripturi pentru a găsi puterea și înțelepciunea necesare viețuirii în exil. Tensiunea dintre fidelitatea față de Dumnezeu și provocările zilnice pune la încercare perseverența credincioșilor. Devenind o chemare de a-și reînnoi constant angajamentul față de Dumnezeu prin reflecție, mărturisirea greșelilor, căutarea iertării și mântuirii chiar în condițiile provocante ale exilului. În contextul exilului, tensiunea dintre credincioșia față de Dumnezeu și provocările zilnice este o parte integrantă a călătoriei spirituale pentru credincioși, ajutându-i să-și aprofundeze relația cu Dumnezeu și să crească în spiritualitate.
Desigur, versetul 4 din Psalmul 137 reflectă durerea și mânia profundă resimțite de poporul Israel în timpul exilului în Babilon. Dar el exprimă sentimentul universal de disperare și dorință de răzbunare al exilatului, pentru care suferința și umilința îndurate trezesc dorința de dreptate imediată. De aceea, să notăm și faptul că aici psalmistul face o referință poetică magistrală către o serie de probleme etice și spirituale ale exilatului cu privire la natura răzbunării și a dreptății divine. El ne invită să reflectăm asupra complexității emoțiilor umane și asupra necesității de a găsi căi de vindecare și reconciliere, chiar și în cele mai întunecate momente ale existenței noastre.