Gestionarea datoriilor
Școala de sabat: Gestionarea datoriilor (28 ianuarie – 3 februarie) – Comentarii la Scoala de sabat
*** Încă de la prima zi de studiu, aflăm că „În această săptămână vom trata motivele îndatorării și cum să o gestionăm.” Astfel, potrivit studiului, datoriile apar în viața oamenilor din următoarele trei motive: a) analfabetism financiar, b) lăcomia și egoismul care duc la neplătirea zecimii și c) întâmplări nefericite. Prin urmare, pentru a scăpa de datorii studiul propune – în ordinea următoare – tot trei soluții: a) sistarea împrumutării b) reducerea cheltuielilor și c) construirea de strategii pentru achitarea datoriilor. Premisa acestor trei soluții fiind plătirea zecimii.
Desigur, analfabetismul financiar și întâmplările nefericite pot fi cauze obiective ale stării de îndatorare în care se pot regăsi foarte mulți oameni. De asemenea, sistarea facerii de împrumuturi și construirea de strategii pentru achitarea datoriilor sunt soluții practice și eficace pentru a ieși din vârtejul datoriilor. Faptul că studiul nostru subliniază aceste cauze și aceste remedii în ceea ce privește gestionarea datoriilor, ilustrează preocuparea creștină în concordanță cu textul biblic pentru aspectele practice ale vieții credincioșilor. Pavel îi sfătuia pe credincioșii din Roma: „Să nu datorați nimănui nimic, decât să vă iubiți unii pe alții, căci cine iubește pe alții a împlinit Legea.” (Romani 13:8) Demersul studiului apare deci extrem de important și foarte util. El este însă decredibilizat imediat prin punerea cauzelor datoriilor în raport direct cu plătirea zecimii. A susține în același discurs că ne plătirea zecimii este o cauză a creării de datorii este o afirmație speculativă, neiubitoare și nelalocul ei, care provoacă o mulțime de suspiciuni pentru orice credincios care are un minimum de gândire critică: sunt foarte mulți oameni care plătesc zecimea cu credincioșie, dar care sunt în același timp îndatorați dincolo de posibilitățile lor și sunt de asemenea mulți oameni care nu plătesc nici o zecime și care nu au nicio datorie. Suspiciunile față de învățătura studiului cresc și mai mult atunci când soluțiile propuse pentru ieșirea din starea de datornic au ca premisa plătirea zecimii. Care sunt băncile care au anulat datoria cuiva pe motivul că acesta plătește zecimea la biserică?
Nici măcar organizațiile financiar-bancare ale bisericii. Nici Sevent Day Adventist Chruch General Conference Investment Funds – https://gc.adventist.org/investments/investment-funds/gc-income-fund/, nici California Adventist Federal Credit Union – https://www.sdacreditunion.com/rates.php, nici Adventist Credit Union Loans din Marea Britanie – https://adventistcreditunion.co.uk/loans/, nici Advent Health Credit Union – https://adventhealthcreditunion.org/rates/loan-rates/, nici Lincoln SDA Credit Union – https://www.lincolnsdacu.org/loans/ și exemplele ar putea continua. În condițiile acestea, studiul omite prescripția biblică „Dacă fratele tău sărăceşte (…) să-l sprijini, fie ca străin, fie ca venetic, ca să trăiască împreună cu tine. Să nu iei de la el nici dobândă, nici camătă: să te temi de Dumnezeul tău, şi fratele tău să trăiască împreună cu tine. Să nu-i împrumuţi banii tăi cu dobândă şi să nu-i împrumuţi merindele tale pe camătă.” (Levitic 25:35-37)
Acest amestec de adevăr și minciună directă sau prin omisiune într-un singur mesaj ne aduce aminte despre felul în care lucrează tatăl minciunii. El, încă de la început, a amestecat adevărul cu minciuna pentru a disimula adevăratul obiectiv al discursului său. Vorbind despre datorii, studiul nu urmărește educarea credincioșilor în ceea ce privește administrarea înțeleaptă a resurselor proprii, ci promovarea culpabilității la cei care au datorii și care din lipsa de resurse nu plătesc zecimea la biserică. Obiectivul este de a cere zecime și de la cei îndatorați, adică și de acolo de unde nu este. Ori de acolo de unde nu este nici Dumnezeu nu cere.